L.J.A.D. Creyghton houdt zich bezig met landschap als metafoor; af en toe maakt hij series met een specifiek onderwerp zoals de serie “Schildersdorpen”, dorpen waar kunstenaars neerstreken om zich te laten inspireren, en de serie “Couloir de la Mort” van plekken waar ooit in de geschiedenis verschrikkelijke gebeurtenissen plaatsvonden. De foto’s hebben een monumentaal en tijdloos karakter. Wat opvalt zijn de onwaarschijnlijke kleuren, fabelachtige taferelen, en het licht dat als magisch schijnsel in de foto’s hangt. Dat ze gefotografeerd en niet geschilderd zijn is bijna niet te geloven. In 2005 verscheen het boek “Holland Album” waarin foto’s uit verschillende series zijn opgenomen. Er is een opmerkelijk verschil tussen de foto’s met grote detailscherpte en die met een grove korrelstructuur. De laatste vestigen meer aandacht op het fotomateriaal zelf, en versterken de indruk dat het herinneringen zijn. Niet eens zozeer herinneringen aan een plek maar aan schilderijen van vergelijkbare taferelen uit de 17e eeuwse schilderkunst. De foto’s die met grootformaat camera’s zijn gemaakt onthullen juist ieder detail. Alles is zoals het door de camera werd vastgelegd en door Creyghton werd gezien. |