studio van Dusseldorp
anke roder
Anke Roder Bayreuth (1964)

Vanaf het moment dat Anke Roder zich in Noord-Groningen vestigde, werden de landbouwgebieden en de waddenkust haar belangrijkste onderwerpen.
De openheid van het vlakke polderland en het fletse waddenlicht vinden in haar schilderijen weerspiegeling in uiterst sobere, verstilde composities die zich sterk richten op de materie. Haar landschappen en zeegezichten zijn geschilderd op tegen elkaar bevestigde, gevonden houtblokken. De lange voren tussen de blokken fungeert als horizon en verdeelt, formeel en materieel, boven en onder.
De bovenste delen van de werken zijn beschilderd met gepigmenteerde bijenwas- een materiaal, waarmee een diffuse waas van kleur kan worden gerealiseerd-,
de onderste, met brede streken olieverf-, die een substantiëler effect sorteren. Worden in de werken die ze naar aanleiding van het haar omringende landschap maakt, inhoud en materie voortdurend tegen elkaar uitgespeeld, in haar wasschilderingen van bloemen en planten draait het vooral om de gevoelige kleurlyriek en in de bijenwas verzonken, fragiele vormen.

HAN STEENBRUGGEN, Museum Belvédère Heerenveen
Website
www.ankeroder.nl
Exposities
Winter-expositie
Galerie
Exposities
Kunsenaars